God barnehagekvalitet er sentralt for barns trivsel, utvikling og læring. Samspillet mellom ansatte og barn er spesielt viktig. Nyere forskning viser imidlertid at samspillskvaliteten i barnehagen jevnt over er middels. Kvaliteten varierer i stor grad mellom barnehager og mellom avdelinger i samme barnehage. Dette gjelder både i Norge og i en rekke andre land. Denne boken beskriver Trygg før 3 som har som formål å fremme god samspillskvalitet i småbarnsavdelinger. Trygg før 3 bygger på anerkjent kunnskap om profesjonell kompetanseutvikling i barnehager og har vist positive resultater i en stor norsk forskningsstudie.
Boken er delt i 3 deler:
Del 1: Teoretisk og forskningsmessig forankring.
Del 2: De ulike komponentene i Trygg før 3.
Del 3: En rekke praktiske ressurser som kan benyttes i arbeidet med kvalitetsforbedring.
Erfaringer med bruk av Trygg før 3 og forslag til mulige tilpasninger blir også beskrevet.
Bedre samspillskvalitet er sjette bok i serien «De yngste i barnehagen».
Målgruppen er først og fremst barnehageledere, ansatte som jobber i småbarnsavdelinger og studenter ved barnehagelærerutdanningen. Men også ansatte som jobber med eldre barnehagebarn, studenter i ulike utdanninger der utvikling av barnehagekvalitet er tema, samt alle andre som er opptatt av gode barnehager for små barn, vil kunne ha nytte av boken.